Menu Content/Inhalt
Home arrow Meer info arrow Groen Licht voor Schone Kleding Archief
Groen Licht voor Schone Kleding Archief PDF Print E-mail

GROEN LICHT
Een luchtje aan uw uniform?
DEZE CAMPAGNE IS AFGESLOTEN, BEKIJK HIER DE ORIGINELE CAMPAGNEWEBSITE.

De Schone Kleren Kampagne probeerde tijdens ‘Groen Licht voor Schone Kleren’ bedrijven in het openbaar vervoer zover te krijgen dat zij overstappen op eerlijk gemaakte dienstkleding. Chauffeurs, machinisten, controleurs, ze werden allemaal gevraagd om bij hun werkgever aan te dringen op eerlijk gemaakte dienstkleding.

Velen gaven gehoor aan deze oproep en stuurden een briefkaart aan de kledinginkoper van hun werkgever.

 

‘Eerlijk gemaakte dienstkleding is net zo makkelijk te bestellen als eerlijke koffie. Je moet er alleen even om vragen’.

 Buschauffeurs controleren ook eigen kleding.

De Schone Kleren Kampagne lanceerde op Woensdag 20 december 2006 op het Centraal Station van Utrecht de campagne Groen Licht voor Schone Kleding. Tijdens de lancering werd het personeel uit de openbaar-vervoerssector duidelijk gemaakt hoe zij zelf heel eenvoudig bij hun werkgever om eerlijk gemaakte dienstkleding kunnen vragen. Dit alles gebeurde onder het genot van een kopje eerlijke koffie uit een stomende en vlammende mobiele koffiezetfabriek.

Groen Licht voor Schone Kleren benadert buschauffeurs en vraagt: “Weet u waar uw kleding gemaakt wordt?” (filmpje)

De kledingindustrie wordt nog steeds geteisterd door erbarmelijke arbeidsomstandigheden. Zo ondervinden arbeiders in lage lonenlanden die onze kleding produceren nog steeds vaak langdurig gedwongen overwerk, een verbod op vakbonden en een salaris dat lang niet voldoende is om in de basisbehoeften te voorzien. Het zou dus ontzettend mooi zijn wanneer de openbaar-vervoersector met haar 50.000 werknemers zou overstappen op eerlijk gemaakte dienstkleding.

Gelukkig ziet de Nederlandse overheid, ‘s lands grootste werkgever, al het belang van eerlijke producten in en streeft ernaar om in 2010 honderd procent duurzaam in te kopen.

 Verandering is mogelijk, eenvoudig en hoeft niet meer te kosten.

 Er zijn al bedrijfskledingbedrijven die werken aan betere arbeidsomstandigheden bij hun kledingproductie door zich bijvoorbeeld aan te sluiten bij een organisatie waarin bedrijven, brancheorganisaties, vakbonden en maatschappelijke organisaties er samen op toezien dat de kledingbedrijven op een juiste manier worden gecontroleerd.

Openbaar-vervoersbedrijven zijn vaak grote klanten en kunnen dus vrij eenvoudig van hun leveranciers verlangen zich aan te sluiten bij een dergelijke organisatie.

Meerdere Nederlandse gemeenten, zoals bijvoorbeeld Amsterdam en Enschede, hebben inmiddels ervaren dat kledingleveranciers best bereid serieus te werken aan goede werkomstandigheden als zij hierom gevraagd worden. De kleding wordt hierdoor niet of nauwelijks duurder.

In 2008 is een grote meerderheid van alle werkkledingbedrijven aangesloten bij Fair Wear Foundation; een organisatie waarin ze kunnen samenwerken met vakbonden, brancheorganisaties en maatschappelijke organisaties om de arbeidsomstandigheden bij de productie van hun kleding te verbeteren.

 


Deze campagne werd mede mogelijk gemaakt door NCDO

Last Updated ( Thursday, 18 December 2008 )
 
Next >