Menu Content/Inhalt
Home arrow Meer info arrow groen licht voor schone kleding
groen licht voor schone kleding PDF Print E-mail
Imageop you-tube zijn de volgende filmpjes te zien over de campagne Groen Licht voor Schone Kleding
-Groenlicht bustour door Nederland : bekijk
-Promotiefilmpje van de Belgische Schone Kleren Campagne: bekijk
 
 

 

 

Draagt mijn buschauffeur schone kleding ?

 

De kans is groot dat er nu nog een luchtje aan het uniform van uw buschauffeur of conducteur zit. Maar als het een beetje mee zit is dat binnenkort anders. De Schone Kleren Kampagne lanceert halverwege dit jaar de campagne ‘Groen licht voor Schone Kleding’. Deze campagne richt zich op de werknemers in de openbaar vervoer sector. Het is de bedoeling dat zij naar aanleiding van de campagne zelf om schone kleding vragen.

 

De campagne is daarmee een vervolg op de Schone Kleren Gemeenten campagne. Deze campagne begon in 2003. Het was in deze campagne onder meer de bedoeling dat gemeenten een motie aannamen waarin specifiek werd vermeld dat er nog slechts ‘schone kleding’ aangekocht zou worden. Van de leverancier verwacht dat de werkkleding volgens de normen arbeidsnormen van de ILO is gefabriceerd. Bovendien zou de controle op de handhaving van deze normen moeten plaatsvinden in samenspraak met lokale arbeidersorganisaties. In de praktijk betekende deze serie van eisen dat de leverancier lid van de Fair Wear Foundation moet zijn. Dit is een organisatie waarbij kledingbedrijven, maatschappelijke organisaties en vakbonden zijn aangesloten. De campagne was erg succesvol. Ongeveer achttien gemeenten namen een motie aan waarin om schone kleding werd gevraagd. Baanbrekend was het werk van de gemeente Enschede die vanaf begin 2005 alle gemeentelijke kleding betrekt van een bedrijf dat zich bij de Fair Wear Foundation heeft aangesloten.

Inmiddels kunnen we dan ook tevreden vaststellen dat tachtig procent van de door Nederlandse bedrijven geproduceerde beschermende werkkleding bij een Fair Wear bedrijf vandaan komt.

 

Tijd dus om naar aanleiding van dit succes de bakens te verzetten. De nieuwe doelstelling van de Schone Kleren Kampagne is dat nu ook de leveranciers van representatieve kleding zich bij de Fair Wear Foundation aansluiten. Het uniform van de buschauffeur is een voorbeeld van representatieve kleding. De openbaar vervoer sector is met ongeveer 50.000 werknemers een belangrijke afnemer van representatieve kleding. Het zou dan ook een grote stap vooruit zijn als de werknemers in deze branche zelf om schone uniformen vragen. Veel inkopers zijn zich er niet van bewust dat het niet erg moeilijk is om eisen te stellen over de arbeidsomstandigheden tijdens de productie van de representatieve kleding. Bij de campagne zal vooral geprobeerd worden om via de ondernemingsraad het onderwerp op de agenda te krijgen. Om ook de campagne met persaandacht te ondersteunen zal er eind 2006 een tot naaiatelier verbouwde bus langs de hoofdvestigingen van een aantal belangrijke openbaar vervoersbedrijven gaan.

Bent u werknemer bij een openbaar vervoerbedrijf en wilt u het onderwerp schone kleding ook op de agenda van uw bedrijf krijgen, neem dan contact op met de Schone Kleren Kampagne via de knop 'contact met ons' .

 

Lees ook het achtergrondartikel  

Image
een buschauffeur tekent voor eerlijke dienstkleding
 

Last Updated ( Monday, 23 July 2007 )
 
< Prev   Next >